Culture eats strategy for breakfast
Je zult deze uitspraak, zeker als je in het communicatie- of marketingvak zit, vaak gehoord hebben. Waarom is deze uitspraak op dit moment zo actueel en hoor je hem vaker dan vroeger voorbij komen? Dit komt doordat cultuur nog meer gezien wordt als de vaste waarde die ons als mensen verbindt. Begrijp je de cultuur, dan begrijp je de mensen. Cultuur is alles wat een groep mensen zich heeft aangeleerd. Het omvat bijna alles wat het denkproces en gedrag van een persoon beïnvloedt. Dat is wat cultuur zo ingewikkeld en gedetailleerd maakt. Daarbij zijn we ons zelden bewust van culturele invloeden.
Eén ding is zeker, en daar had Peter Drucker, de bedenker van de quote “culture eats strategy for breakfast” gelijk in. Je kunt nog zo’n mooie strategie bedacht hebben, als hij niet bij de cultuur past dan heeft deze geen enkele zin. Als je ijsjes aan ijsberen wil verkopen, is de kans heel groot dat je aan het einde van het seizoen met een volle vriezer blijft zitten.
Het is dus belangrijk om de cultuur van je klant en van de medewerkers in jouw organisatie te kennen. Als je daar eerst voldoende aandacht voor hebt en daarna pas iets formuleert over je strategie, dus dat wat je wil gaan doen met de mensen, is de kans groot dat je je doel bereikt.
Wanneer je meerdere organisaties bij elkaar wilt brengen in een fusietraject en je hebt de doelstelling om er één mooie groep van te maken dan kan je allerlei strategieën, workshops, heidagen of wat dan ook bedenken. Als je niet eerst start met het centraal stellen van de cultuur vergeet het dan maar. Vaak is het complex. Je komt altijd verschillende opvattingen en waarden over geloof, smaak, gedrag, ervaring, voorkeur enzovoort tegen. Al deze smaken in kaart brengen, er aandacht voor hebben, er naar luisteren en de wil uitspreken er echt iets mee te doen. Dat helpt en geeft je een goede kans tot slagen.
Maar hoe doe je dat in een omgeving zoals in Nederland, waar je met zoveel culturen te maken hebt? Nu lijkt dat heel moeilijk, maar dat valt eigenlijk best mee. We noemen het in Nederland een multiculturele samenleving. En als je heel goed kijkt en luistert, dan is dat ook weer een cultuur op zichzelf met eigen waarden, gewoontes en visie.
Er zijn plekken waar die multiculturele status heel mooi naar bovenkomt. Kijk bijvoorbeeld naar de universiteiten in Nederland. Je ziet daar zoveel verschillende studenten die samen studeren, sporten en wonen. Je ziet dat deze jonge mensen in hun universiteiten hiervoor een prachtige modus hebben gevonden. En de medewerkers van deze scholen zijn er helemaal op ingesteld. Kijk ook naar de hightech organisaties zoals ASML. Een voorbeeld van onze economische motor. In hun laatste jaarverslag spraken ze erover dat er zo’n 160 verschillende nationaliteiten binnen hun hoofdvestiging werkzaam waren. Grandioos dat deze groep zo goed met elkaar samen kan werken, toch?
In de basis begrijpen dit soort organisaties heel goed hoe ze rekening moeten houden met de multiculturele samenleving. Wat het betekent om een verscheidenheid aan mensen tevreden te houden, zich thuis te laten voelen en zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Ze hebben daar een goed doordachte strategie voor. En telkens start deze vanuit een multicultureel fundament. Ik denk dat we daar in Nederland trots op mogen zijn en dat we dit ook op landelijk niveau nog veel meer kracht bij mogen zetten.
Wil je meer weten over cultuur of het ontwikkelen van een goed doordachte, gedragen strategie? Neem contact met me op. Ik help je/jullie graag op weg.